Friday, September 4, 2009

Merdekakah kita?

Bulan kemerdekaan tahun ini telah jatuh dalam Bulan Ramadhan Al-Mubarak.Di saat2 kesyahduan imam mengimani solat terawih di masjid2 setiap tempat,ada golongan yang sanggup menunggu saat2 berdetiknya jam 12 malam pada 31 Ogos yang lepas.Timbul persoalan di benak fikiran kita,Merdekakah mereka (orang2 Muslim) yang sanggup meninggalkan ibadah yang dituntut dalam bulan Ramadhan semata2 menunggu saat2yang genting itu,dan semestinya pelbagai pesta mula bertamu,yang muda dengan gaya mereka tersendiri,yang tua ada segelintir,apakah erti kemerdekaan dalam benak fikiran mereka sebenarnya...itu yang menjadi persoalan ramai pihak..Bertambah sedih apabila mendengar luahan hati pegawai2 keselamatan yang bertugas di tempat2 sambutan kemerdekaan diadakan.Kata mereka,botol2 arak berselerakan ditambah pula ada beberapa kondom yang bersepah yang semestinya memburukkan pemandangan sekaligus melambangkan keruntuhan moral dalam kalangan generasi muda zaman sekarang...Nau'zubillah..

Rungutan ramai golongan berkenaan perihal tambang teksi sudah lali dipendengaranku sebelum hari ulangtahun merdeka pada 31 Ogos lagi.Bertambah rungutan apabila tambang bas rapidKl,metro juga naik bermula 1 September yang lepas,harga minyak juga turut naik dan semua ini merisaukan ramai golongan.Tambang bas ekspres juga turut naik dan fenomena ini sudah menjadi kebiasaan apabila musim perayaan bakal menyusul tidak lama lagi.Aku juga tidak terlepas daripada melepaskan keluhan apabila dahulunya tiket rapidKl boleh diguna dua hala kini hanya sehala.Dahulunya hanya RM3.00 sudah memadai utk aku berulang alik dari tempat kerjaku,Sekolah Menengah Assunta dari rumah,tetapi kini aku memerlukan RM6.80 utk aku berulang alik ke tempat kerja setiap hari kerana tambang RapidKL tidak lagi boleh digunakan utk dua hala.Tetapi selepas puas berfikir,mungkin situasi inilah yang ideal dengan keadaan rakyat Malaysia selepas 52 tahun merdeka.Walaupun payah,perlu dibiasakan jua..
..........................
Duniaku kini lain berbanding dahulu,hanya belajar dan berdepan dengan rakan2 seperjuangan juga pensyarah2.Proses belajar begitu berbeza dengan situasi bekerja yang kualami ketika ini.Aku belajar banyak perkara melalui pengalaman kerja sebagai seorang guru walaupun hanya sementara.Bagiku,baru kini kurasakan bukan senang untuk menjadi seorang guru yang betul2 mahu melihat generasi2 muda kini terus berjaya dalam akademik juga sahsiah.Pelajar2 sekolah zaman sekarang sungguh berbeza berbanding dahulu dalam pelbagai segi.Nilai kesopanan semakin terhakis,jua nilai kehormatan pada guru2 semakin luntur.Kadang2 terlintas di benak fikiranku,ramai pelajar kini gagal dalam sahsiah walaupun akademik mereka begitu cemerlang dan semestinya acuan ini merisaukan ramai pihak,entah siapa yang perlu dipersalahkan,adakah pihak ibubapa?pihak sekolah?atau persekitaran yang mengajar mereka mengikut acuan yang melahirkan sahsiah yang akhirnya akan melenyapkan kemajuan negara kita apatah lagi nilai2 murni dan keislaman tidak diasuh dari usia muda...aku mula berfikir tentang mereka yang dikatakan bakal memimpin negara suatu hari nanti..kerisauan terbit dihati..

.......................

Kerisauanku bertambah lagi tatkala pada 3 September 2009 yang lepas,aku berdepan dengan realiti hidup para remaja kini.Bermula saat itu,aku mula berhati2 dengan pelajar2 sekolah terutamanya dalam kalangan remaja..yang mana sifat inkuiri(perasaan ingin tahu)mereka terlalu tinggi.Tanpa panduan dan keimanan yang dibentuk sejak dari rebung,sudah pasti mereka tersalah langkah...

Pada suatu petang...

"Eh,Kak Rosnah,takpelah,saya boleh balik sendiri,nanti bas U66 datang.."Aku memberi alasan tatkala kereta Toyota Avanza milik Kak Rosnah betul2 berhenti di hadapanku.Kak Rosnah merupakan salah seorang guru kelas Tingkatan 2 di sekolah yang sama,tempat kumengajar.

"Alah..naik je,rumah saya kat Kerinchi tu je,nanti saya turunkan awak depan rumah saya ye,cepat naik..,jangan segan2.."Ajak Kak Rosnah bila melihat aku teragak2 menerima pelawaannya.

Akhirnya aku menumpang kereta kak Rosnah pulang balik mengajar pada petang 3 September lepas.Dari dalam kereta itulah, banyak cerita yang dikhabarkan Kak Rosnah pada pengetahuanku..

"Huh..saya betul2 penat tau hari ni..!,budak2 ni buat hal.."kedengaran keluhan keras Kak Rosnah.

"Kenapa Kak Rosnah,ada masalah besar ke?budak2 degil sangat ye akak?"Aku mengagak apa yang terjadi yang menyebabkan keluhan keras kedengaran dari seorang guru seperti Kak Rosnah yang kukenal dengan sifat penyabarnya.

"Tu da memang da,budak2 ni memang degil..ni haa..satu hal yang besar lagi,.ada budak kelas akak bawak arak dalam kelas,geram sungguh akak,betul2 mencabar kita lah..tak hormat bulan Ramadhan langsung,budak yang bawak tu Cina,akak risau budak2 melayu terikut2..huh!!"Panjang lebar Kak Rosnah bercerita perihal sebenar.Perkataan "arak"yang bagiku amat berat, betul2 memeranjatkan aku apatah lagi sekolah tersebut hanya terdiri daripada pelajar2 perempuan sahaja.Aku turut melepaskan keluhan berat..

"Ya Allah,beraninya diorang akak,betul2 tak hormat Bulan Ramadhan langsung,memang kurang ajar la.."Aku naik geram bila suara mendatar Kak Rosnah sudah tidak lagi kedengaran dek rasa geram yang memuncak.

Perbualan kami akhirnya berhenti bila tiba di rumah kak Rosnah.Usai berterima kasih di atas pertolongan Kak Rosnah,aku terus menunggu bas menuju ke rumahku.Seiring kakiku yang melangkah,aku membawa pemikiran sendiri,sedih memikirkan perihal tadi.Keruntuhan akhlak dan sahsiah remaja sekolah kini tidak megira jantina,kaum dan juga bangsa.

Aku berfikir dan terus berfikir,apakah corak pemerintahan yang adil dan keamanan negara dapat ditingkatkan dengan acuan generasi muda sebegini rupa.?.Aku bertambah risau akan keadaan keamanan negara yang sedia ada kian luntur.Kutahu amat payah untuk megekalkan keamanan apatah lagi dalam melangkah menuju usaha mempertingkatkan lagi keamanan negara.

Hanya satu cara yang memudahkan jalan menuju keamanan dan kesejahteraan sesebuah negara iaitu..MEMPERBETULKAN AQIDAH,SAHSIAH ,AKHLAK GENERASI MUDA..Bak kata pepatah" Sekiranya mahu melihat keamanan sesuatu negara pada masa akan datang,tengok dan telitilah generasi muda masa kini"..

Dari itu,pelbagai usaha perlu diambil bagi menangani masalah ini,sama2lah kita fikirkan..,

dan yang paling utama sandarkanlah segala usaha semutlak2nya pada Yang Maha Esa.Usai berusaha,tawakkal perlu bersama.InsyaAllah segala bentuk masalah dpat diselesaikan..kerana kita (manusia) sama,cuma taqwa yang membezakan di antara kita...=)

No comments: