Tuesday, August 4, 2009

Bulan kelahiranku tahun ini....

Bulan kelahiran semestinya menjadi bulan penantian buat setiap di antara kita,
ada yang menunggu bila saat2 tarikh ulang tahun kelahiran tiba,mahu menuntut apa yang patut dituntut,dikurniakan hadiah istimewa dan bermacam2 lagi.

Bagi aku bulan kelahiranku tahun ini,tahun 2009 penuh dengan seribu makna..kerana pada hari itu,aku tertanya2 adakah apa yang berlaku itu hadiah bulan kelahiranku?Kasih sayangku padaMu Ya Allah semakin menebal,kerana ku tahu, ini salah satu petanda bahawa Kau menyayangiku sekeluarga.
..........................................................................

"Kring! Kring!,Kring!",kedengaran telefon rumahku berdering
"Hello,Assalamualaikum..."aku memulakan bicara.Ku amati betul2 suara di talian
"Emah,ni aku ni,Mekje,ma da balik?"adikku,Ramaizan bertanyakan pasal ibu kami.Sudah hampir 3 minggu ibu kami berada di hospital menjaga ibu saudaraku yang menderita sakit breast cancer.Sesudah Chemoteraphynya yang ke 5(kedua terakhir),ibuku bersama ibu saudaraku dibenarkan pulang buat sementara sehingga tarikh chemoteraphynya yang terakhir akhir Julai tersebut.

"Ma tak jadi balik la Je Ahad ni,aku tepon tadi ,ma kata balik 15hb Julai ni,hari Rabu,sabarla ye...kau ada pape masalah ke?"Runsingku bila adikku,Ramaizan beriya2mahu bercakap dengan ibu kami,risau kalau2 ada apa2 masalah.

"Eh takdela,aku sebenarnye da rindu kat ma la,ok la takpela ye,bila ma da balik ,kau bagitahula aku yep"Pesan adikku,Ramaizan dengan suaranya kedengaran lemah di talian.

.............................................
15/7/09

"Assalamualaikum.."Kedengaran suara sayup2 memberi salam.Aku yang sibuk memasak di dapur terintai2 kalau2 ada orang di luar rumahku.

"Waalaikumussalam,oh..Mak Teh..ingatkan sape tadi..masuk2.."Aku mempelawa ibu saudaraku(di sebelah ibuku) masuk ke rumah.Sememangnya di waktu itu aku keseorangan di rumah selepas menghantar adik bongsuku ke sekolah,aku terus menyiapkan juadah tengahari untuk abg sulungku yang penat bekerja di bendang.Begitulah rutin harianku selepas selesai latihan industriku di USM Kubang Kerian.

"ma balik bila ye ,Mah"Tanya ibu saudaraku,Mak Teh bila menyedari aku keseorangan di rumah.

"Oh ma balik ari ni,tadi baru kol ma"aku menjawab.
Sape pegi amik?,biar Mak Teh pegi amikla ye..meh no tepon Su".Mak Teh mempelawakan dirinya untuk mengambil ibuku dan ibu saudaraku yang sakit di Hospital Besar Kota Bharu."Su" adalah panggilan kami kepada ibu saudaraku yang sakit mengidap breast cancer.Dia jugalah satu2nya adik kepada arwah ayakku yang meninggal pada 19 Mei 2006 yang lepas kerana mengidap penyakit Asma(Lelah).

"Yeah ,yeah Ma dan Su balik".Adik bongsuku melompat keriangan tatkala kereta mak teh sampai di tangga rumahku.Ibu saudaraku yang sakit diusung dan diletakkan di tempat yang khas untuk pesakit.

Aku sekeluarga menyambut gembira ibu dan ibu saudaraku pulang.Hati berbunga bila melihat wajah mereka.Senyumku terhenti tatkala melihat gerak jalan ibuku seakan2 menderita sakit paha.Sangkaanku betul,ibu jari kaki hingga ke paha ibuku bengkak bersama bintik2 merah.Saluran darahnya tersumbat dan menyebabkan darah menjadi beku,akhirnya sukar untuk ibuku berjalan secara normal.

Aku mula runsing dan berbicang sekeluarga apa yang patut dibuat.Akhirnya,satu keputusan telah kami sekeluarga putuskan.Aku yang baru shaja menamatkan latihan industri pada waktu itu perlu menjaga ibu saudaraku yang sakit di rumah,manakala kakakku pula membawa ibu kami ke klinik untuk pemeriksaan darah

......................................
16/7/09

"Mah,oh..Mah.."Kedengaran ibu saudaraku yang sakit memanggilku di dapur
Seperti biasa aku menjalankan tugas,rutin harianku,menghantar adik ke sekolah,dan bila tengahari tiba,aku perlu ke dapur untuk memasak.

"Ye2..jap ye Su,Emah datang"Aku berlari2 anak mendapatkan ibu saudaraku itu.
"Su mengantukla Mah,mengantuk pelik rasanya hari ni.."Rungut ibu saudaraku.Kedengaran suaranya agak kuat dan dalam keadaan menjerit.

"Owh..biasala,mesti kesan ubat tu,sebab tu Su mengantuk sangat kot,takpela Su tidurla ye..ada pape gtau emah,emah kat dapur nak masak untk tengahari,nanti Su makan ye".Aku cuba sedaya upaya menenangkan keadaan ibu saudaraku yang sedari tadi asyik mengatakan yang dirinya mengantuk sangat2.Aku juga naik hairan ,dirinya hari ni tak seperti hari lain,tak mengerang kesakitan seperti biasa,tapi hanya mengatakan dirinya mengantuk.Fikiranku mula memikirkan perkara yang bukan2,Astaghfirullahalazim,aku mula beristighfar.

"Su,Emah nak pegi membasuh jap ye,nak basuh baju Su yang semalam,Su tidurla dulu ye"Aku menggosok2 ubun2 kepala ibu saudaraku itu dengan tuala lembap.Risau takut2 dia demam.Usai memasak,aku mula membasuh baju ibu saudaraku yang terkena ubat di pakaiannya.Usai membasuh dan menjemur baju,aku solat dan terus menyiapkan air teh dan menyediakan makan tengahari utk abgku yg pulang ke bendang seperti biasa. Aku berbual2 sebentar bersama abg sulungku sambil menemani dia makan.

-----------------------------------------------
Jam 3.20 petang hari yang sama,Khamis,16/7/09

"Su,bangun Su,makan ubat ye"Aku mula mengejutkan ibu saudaraku.
"Ya Allah,Allahuakbar.."Aku panik bila melihat beberapa ekor semut mula menjalar dan mengerumuni mata kiri ibu saudaraku.Bertambah panik bila aku menggoyang2kan tubuhnya sekuat hati,tapi ibu saudaraku tak juga sedar.Sedari itu,aku memanggil abgku yang sedang menikmati juadah tengahari,supaya memeriksa nadi ibu saudaraku itu.

Tidak dapat kugambarkan kepanikan dan kekalutan kami berdua ketika itu.Air mataku tidak dapat kutahan dari perlahan2 mengalir di pipiku."Ya Allah".aku cuba menenangkan fikiranku.

Abangku mula memberitahu org kampung terutama jiran kami tentang apa yang berlaku.Slepas ramai yang memeriksa nadinya,ibu saudaraku sah telah kembali menemui Ya Rabb..Innalillahiwainnailaihiroji'un

...............................................

Pada hari yang sama ibuku ditahan di hospital selepas kakakku menghantarnya di klinik.Ambulan menghantarnya terus ke hospital.Ibuku terkilan,kerana kesakitan yang dialami tanpa kebenaran doktor,ibuku tidak sempat melihat jenazah sebelum dikebumikan pada Jumaat 17/7/09 selepas Solat Jumaat di masjid Ijabah ,Buloh Poh.

Aku yang secara kebetulan tiada komitmen lain,menjaga ibuku di hospital.Di sana,ibuku dimasukkan ubat pencair darah berupa Heparin atau Warfarin.Selam seminggu ibuku ditahan di hospital dan sekarang keadaan ibuku semakin stabil..Alhamdulillah..

Memikirkan rentetan apa yang berlaku pada aku sekeluarga,kurasakan inilah hadiah istimewa yang Allah Kurniakan sempena bulan kelahiranku tahun ini,walaupun perit di sudut hati ini,tapi kutahu Ya Allah,apa yang berlaku ini petanda aku diuji dan bukankah org yang diuji itu disayangiMu? Aku merenung jauh masa depanku.Terima kasih Ya Allah,keranaMu aku menjadi kuat dalam menghadapi segala mehnah tribulasi yang telah,sedang dan bakal kulalui selepas ini.

2 comments:

merentas horizon said...

imah!!
sabar ye dengan segala dugaan ini.. semoga imah kuat.. betul imah.. itu tanda Allah sayang :)

peace!!
from KJ with luv

...Ummu Solehah... said...

Terima kasih Sarah!
mula2 sedih gak tapi Alhamdulillah,sekarag da ok,kerana itu tanda Allah sayang kita =)

Luv U..