Sunday, June 28, 2009

Belajarlah elok2 sepupuku..Zanurah..

"Alhamdulillah..da sampai dah.." Senyumku melihat anak saudaraku,Nor Ain Nabila melompat2 keriangan sebaik sahaja melihat kereta kancil kawanku tiba di tangga rumahku.

"Terima kasih Dillah,kirim salam kat mak ye".pesanku untuk kawanku,Fadilah yang sentiasa bersamaku sepanjang kami menjalani latihan industri di Malaysian Journals Of Medical Science(MJMS),HUSM,Kubang Kerian.Dialah yang selalu menghantar aku pulang,aku terhutang budi dengannya.terima kasih Fadilah.Aku tak kan lupakan jasamu..

"Mak Nik,nape balik lambat ari ni,kak ngah da lama tunggu mak nik"..rengek Ain Nabila,anak saudaraku yang baru sahaja berumur 6 tahun."Mak Nik" adalah panggilan istimewa untukku keluar dari setiap mulut kecil ana2 buahku.

"Mak Nik ada banyak keje,kak ngah...,dah2!!, jangan muncung2 cam ni,tak comel tau!" aku cuba memujuk anak buahku itu.Anak buahku yang sorang ni selalu diusik bila mulutnya digelar mulut murai.Lagaknya kadang2 betul2 mencuit hatiku dengan katanya yang keluar dari mulut mongelnya seakan2 mulut orang tua.Tersenyum aku sendiri bila teringat gelagat anak buahku itu.

"Ya Allah..penatnye hari ni..."aku melangkah lambat2 ke bilikku.Penat seharian sungguh terasa walaupun kerjaku tidaklah seberat arwah bapaku dan abangku kini yang mengambil alih kerja arwah ayahku di bendang sawah padi..Sepatutnya aku bersyukur..Alhamdulillah.Tidak baik mengeluh..bisik diriku sendiri.

........................

"Mah,kau penat?" kedengaran suara sepupuku,Zanurah di sebalik pintu bilikku.

"Eh,teakdela,masukla..aku baring2 je ni,lepaskan penat sikit,kau ade masalah ke?aku tengok muka kau tu muram semacam je,gtaula aku".Pelik benar aku melihat riak wajah sepupuku itu.

"kadang2 aku rasa takde semangatla nak sambung belajar,rasa macam takde yang take care pasal aku,kadag2 aku terfikir ibu aku yang sakit tu".Luahan rasa sepupuku terluah bersama2 air mata yang perlahan2 mengalir di pipinya.

Aku bersimpati melihat keadaan dirinya begitu."Kau tak boleh cakap begitu,kau masih ada aku,masih ada keluarga aku,da tak sampai seminggu da,kau akan ke UPSI.takkanlah kau nak sia2kan hidup kau begitu je.Aku yakin Zanurah,kau mampu buat yang terbaik,percayalah".Tegasku menasihati sepupuku,Zanurah bila melihat semangat dirinya yang kental sebelum ini perlahan2 luntur.

"Aku sedih,kadang2 ibu aku macam tak suka aku je,selalu je dia mambanding2kan aku dan kau,emah"Luah sepupuku lagi.Bunyinya pelik sehingga melibatkan nama aku.

"Apa yang dia bandingkan Zanurah,kau kena faham,ibu kau sakit sekarang,dia sangat memerlukan sokongan dan kasih sayang dari kau,anaknya termasuk lah aku sebagai anak saudaranya,kau kena paham itu." Aku berusaha menenangkan hati sepupuku itu.

"Bukan ape,emah,ibu aku tu,dia kata cara aku kasar la ,itu la ,inila,serba jadi tak kena,asyik kata kau layan dia baik,lemah lembut,selau sebut ok,ok dengan dia,aku sedih emah" Ya Allah,terdetik di fikiranku bagaimana pilu dan sedih bila ibu sendiri membandingkan anaknya dengan org lain,sedangkan anak dialah yang sentiasa menjaganya sementara waktu pulang dari matrikulasi dan menunggu saat2 ke menara gading.Ya Allah berikanlah kesabaran kepada sepupuku,Zanurah.

"Erm,aku rasa ibu kau ok je,biasalah dia kan sakit sekarang,dia perlu layanan yang elok,walaupun breast cancernya semakin sembuh,kakinya pulak yang sakit,aku rasa dia ok,cuma kau perlu layan dia elok2 sikit je,jangan selalu tinggi suara dengan dia ye" nasihatku bila melihat air matanya terus mengalir.Aku cuba menteteramkan hatinya.

"Da,jangan fikir2 yang bukan2 ye,ibu kau ok tu,kau jangan bimbang,kami sekeluarga akan menjaga ibu kau dengan elok2,kau jangan bimbang ye" pesanku lagi

............................

Tika Zanurah,sepupuku dalam perjalanan ke UPSI, untuk mendaftar diri pada 29/6/09
Ketika aku sibuk menyiapkan tugasanku di rumah

"Ya Allah,banyaknya data kene keep-in ni".Keluh aku sambil mengelip2kan mata yang keletihan seharian di depan laptop.

"Mah,Mah" Kedengaran suara Ibu saudaraku(ibu kepada Zanurah) memanggilku.

"Ye Mak Su,jap emah datang"Berlari aku ke biliknya.

"Tolong Mak su buangkan pampers ni,mak su da tak selesa ni,pastu buatkan maksu air ye,air indocafee tambah susu sikit je ye"pesan maksu ku lagi.

Kedengaran satu suara jahat berbisik dalam benak fikiranku"Ish,orang tua ni,menyusahkan orang je,nak buat keje tak boleh"
Astaghfirullahalazim..aku beristighfar sekerap mungkin.Aku lempar jauh bisikan jahat itu
"Emah,tak baik fikir macam tu tau,tolongla mak su kau tu,kau da janji nak jaga dia dengan elok kan,kalu tak janji pun,kita sebagai manusia,kene saling tolong menolong.,lagipun dia ibu saudara kau" Kedengaran satu suara bisikan tak putus2 menasihati di benak fikiranku.Alhamdulllah.Bisikan jahat itu berjaya juga kulawan.

Astagrfirullahalazim..aku beristighfar lagi supaya bisikan jahat itu jauh di benak fikiranku.Kini aku lebih selesa menjaga ibu saudaraku di rumah tanpa suara2 jahat menghasut fikiranku lagi.Aku bersama ibu dan adik beradikku yang lain berusaha menjaga ibu saudaraku dan memberinya layanan yang terbaik.

Aku bersyukur,kini aku mampu memegang janji sepupuku,Zanurah yang kini baru sahaja menjejak ke menara gading dalam mengejar usaha dan cita2nya mahu menjadi seorang guru.

"Zanurah,kau belajarlah elok2 ye,jangan lupa ibu kau di sini,kami akan menjaga dia dengan sebaik mungkin,dan aku yakin kau mampu buat yang terbaik,Zanurah,ingat pesananku ini,jangan kau lupa jasa ibumu,jangan kau lupa Allah,perbanyakkanlah zikir supaya hatimu sentiasa tenang,perbanyakkanlah selawat,sedekah dan tambahkanlah ilmu selagi dia berguna buat kita,jaga amal dan jaga akhlak,aku juga menjganya"Aku memejamkankan mata,mendoakan yang terbaik buat kami sekeluarga..

Terima kasih ya tuhan,kerana kasih sayangMU ini,kerana kupasti tiadanya kasih sayangMU pada aku sekeluarga,tidak akan terbit kasih sayang diantara kami.



No comments: